COM VIURE LA SITUACIÓ ACTUAL DES DE LES HABILITATS PER A LA VIDA?

COM VIURE LA SITUACIÓ ACTUAL DES DE LES HABILITATS PER A LA VIDA?

Aprofitant que avui és el Dia Mundial de la Salut, publiquem l’article sencer de les habilitats per a la vida que us hem anat compartint, habilitat per habilitat, durant aquests dies de confinament amb la idea de facilitar recursos per a gestionar millor les diverses situacions amb les que ens podem afrontar.

També aprofitem per a compartir aquest recurs de la Direcció General de Joventut: “Com trobar-hi sentit. Consells pràctics per a joves durant el confinament”.

COM VIURE LA SITUACIÓ ACTUAL DES DE LES HABILITATS PER A LA VIDA?

Aquests dies estem vivint una situació excepcional. És possible que això ens comporti dificultats pràctiques, maldecaps i/o malestar emocional. Però una mirada positiva sobre aquesta situació ens ajudarà a transitar-la de la millor manera. L’Organització Mundial de la Salut defineix les habilitats per a la vida com “les capacitats per adoptar un comportament positiu que permeti als individus abordar amb eficàcia les exigències i els reptes de la vida quotidiana”. Ara tenim al davant un repte molt important, que ens exigeix molt. Per això, des del Servei de Salut de l’Oficina Jove de la Selva, volem compartir amb vosaltres unes reflexions per tal d’encarar aquest repte de la millor manera possible, posant les nostres habilitats en joc.

COM ENS POT AJUDAR CADA HABILITAT PER A LA VIDA?

Comunicació interpersonal:

Si estàs confinat/da amb altres persones (família, parella, companys/es de pis…), pot ser que visqueu situacions de tensió aquests dies: posa-hi de part teva perquè hi hagi un bon clima a casa. Respecta els moments i espais individuals i procura que els moments comuns i els espais compartits siguin agradables. Cuida la relació amb les persones amb qui vius. Gaudeix del temps de regal que teniu per compartir: potser et sorprendrà la quantitat de coses que no sabies i que t’encanten de les persones que tens a prop!

I tant si estàs confinat/da sol/a com amb altres persones, recorda que el confinament ens imposa una distància física, però no una distància anímica: podem buscar formes de mantenir el contacte amb les persones que són importants per a nosaltres, malgrat l’aïllament físic. En aquest sentit, les noves tecnologies ens poden ajudar molt, però convé mesurar també el temps que passem davant les pantalles. Què tal si agafes el telèfon i truques a ta mare, ni que sigui per primera vegada a la vida? I si agafes paper i llapis i escrius una carta a mà, com es feia al segle passat? (No pateixis, ja l’enviaràs per correu quan es pugui, o potser la podràs lliurar en mà a la persona a qui va dirigida algun dia, o potser serà una d’aquelles cartes que mai no enviaràs però que tan de bé ens fa haver escrit).

Gestió dels sentiments i les emocions: 

Sandra Rilova

Aquests dies podem sentir moltes emocions diferents, i totes són legítimes i totes ens aporten informació. Sovint vivim empesos per un ritme accelerat que no facilita que puguem parar i escoltar-nos. Ara en tenim l’oportunitat: tenim temps per aprendre a escoltar què sentim dins nostre, per adonar-nos de quines emocions i sentiments vivim, per descobrir com reaccionem davant la por, l’alegria, la tristesa, l’avorriment o la frustració, per exemple. I a mesura que posem atenció a les nostres emocions, potser comprendrem què vénen a dir-nos cada una d’elles, i podrem comprendre-les i canalitzar-les de forma positiva.

Gestió de la tensió i l’estrès: 

Davant l’estat de l’alarma que estem vivint, és possible que hi hagi situacions tenses, a causa del confinament a casa, o de la incertesa sobre què passarà i quant durarà tot això, o de les conseqüències acadèmiques i laborals que pugui tenir per a nosaltres aquesta aturada forçada, o dels repercussions econòmiques i socials… També és possible que sentim estrès perquè ens costa adaptar-nos a una situació nova, o perquè hem d’estudiar pel nostre compte, o perquè hem de compaginar “teletreball” amb responsabilitats familiars… És una oportunitat per practicar el pensament positiu, procurar gestionar bé el temps i les expectatives, i aprendre a relaxar-nos.

Però també pot ser que aquest moment de parada forçosa ens serveixi per descobrir les fonts de tensió i estrès que tenim habitualment en la nostra vida quotidiana i que potser fins ara, immersos en la inèrcia del dia a dia, no havíem identificat. És un bon moment per posar-hi atenció: reconèixer les diferents manifestacions d’estrès i tensió i trobar eines per eliminar-les o contrarestar-les d’una manera saludable.

Pensament crític: 

Aquests dies circulen molts rumors i moltes fake news. Podem aprofitar per reforçar l’hàbit de qüestionar-nos les coses, de fer-nos preguntes. És bo que dubtem, indaguem, preguntem i ens preguntem, i que no acceptem les coses d’una manera crèdula. Està bé que busquem l’equilibri entre la confiança i la capacitat de desenvolupar un punt de vista personal, documentat i reflexionat per arribar a conclusions pròpies sobre la realitat personal i social.

Davant la situació de crisi sanitària que vivim, hem d’escollir bé les nostres fonts d’informació. Convé evitar tant les fonts sensacionalistes com l’excés d’informació. És important que estiguem informats de les mesures preventives a través de fonts fiables, però no ens obsessionem amb el tema: no cal que estiguem les 24h del dia rebent notícies sobre el coronavirus… i hi ha més temes de conversa a banda d’això! I no hem d’escampar rumors ni informacions dubtoses.

Empatia: 

Seria molt positiu que l’aïllament físic que se’ns imposa no comporti més individualisme. En situacions de crisi, és més important que mai l’empatia: escoltar i comprendre les necessitats i circumstàncies de les altres persones, i expressar aquesta comprensió i donar resposta d’una manera solidària. És una bona oportunitat per aprendre a desconnectar dels pensaments i necessitats pròpies per connectar amb les dels altres sense prejudicis: connectar i comprendre l’altra persona.

Advocació i defensa: 

L’advocació i defensa ens demana mantenir una actitud constructiva vers el conflicte. Aquesta és una bona manera d’encarar la situació de crisi sanitària que vivim. Convé crear aliances amb altres persones i fer servir la nostra capacitat d’influència per incidir en la millora del bé comú: cadascú de nosaltres podem posar el nostre granet de sorra per generar canvi i contribuir al benestar comunitari. Podem posar-nos al costat d’altres persones i defensar les causes en què creiem.

En moments com aquest ens n’adonem més que mai que el nostre benestar depèn del benestar de les altres persones. Vivim en comunitat i tot el que fem o deixem de fer ens afecta a nosaltres mateixos/es i a les altres persones. Quan ajudem a altres, ens estem ajudant a nosaltres mateixos/es, i quan ens cuidem a nosaltres estem cuidant també a altres. Tots/es som solidaris i corresponsables.

Presa de decisions i solució de problemes: 

En una situació de crisi com aquesta, es trenquen les rutines i hem de prendre moltes decisions. A més, se’ns presenten noves dificultats i problemes que hem d’anar resolent. L’habilitat de la presa de decisions i solució de problemes ens permet avaluar diferents alternatives tenint en compte les necessitats, els criteris i les conseqüències de les decisions no només per a la pròpia vida, sinó també per a la d’altres. Suposa tenir capacitat d’anàlisi en funció de les emocions, les actituds, els valors i la motivació propis i tenint en compte les altres persones. Ens aquests moments complexos, tenim més a dir i a fer del que ens pot semblar a primera vista: és una bona oportunitat per, a partir de la reflexió, prendre les regnes de la nostra vida i assumir la responsabilitat de transformar les circumstàncies en què vivim. 

També és una oportunitat per posar en pràctica la nostra habilitat per pensar solucions alternatives als problemes amb creativitat: saber manejar els problemes i conflictes de la vida diària de forma flexible i creativa, identificant-ne les oportunitats de canvi i creixement personal i social, i saber gestionar les diferències, buscant mecanismes basats en el benestar propi, aliè i col·lectiu.

A vegades la distància que ens ofereix el confinament i la pausa que ens permet l’aturada del nostre dia a dia habitual, ens pot facilitar una nova mirada sobre la nostra vida quotidiana: és moment d’observar-la des d’aquesta perspectiva diferent i de decidir sobre la nostra vida i resoldre els reptes que ens trobem.

Col·laboració i treball en equip: 

És evident que aquesta crisi sanitària no la resoldrà una sola persona, sinó que això requereix cooperació. Cadascú des del seu lloc, hem de treballar i cooperar amb altres de forma respectuosa i sent conscient de les capacitats d’un/a mateix/a, tot confiant també en les capacitats de les altres persones. Tots/es podem compartir estratègies i assumir responsabilitats de lideratge per contribuir a l’assoliment d’un objectiu compartit.

Negociació: 

Aquests dies ens trobarem amb moltes situacions noves i, per tant, serà freqüent que haguem de negociar amb altres persones. En aquests casos, és important poder expressar-nos de forma assertiva: sense imposar, ignorar, manipular ni agredir ningú. Per exemple, ser capaços d’argumentar una posició o una crítica encara que contradigui el que diuen altres persones.

Algunes coses ens vénen imposades, però l’habilitat de negocació també és la que ens permet escoltar la pròpia veu per expressar, amb claredat i de la manera apropiada, el que se sent, es pensa o es necessita. És important que aquests dies la posem en pràctica per tal d’expressar què necessitem, què pensem o què sentim clarament.

Autoestima i autoconeixement: 

Com visc jo el confinament? Com afronto aquesta situació nova, que no havia viscut mai abans? Com m’afecten les mesures preventives? Ara, que ens trobem en unes circumstàncies diferents a les habituals, puc fixar-me en com sóc jo en aquestes circumstàncies i això em dona molta informació per al coneixement de mi mateix/a.

A més, aquesta parada em permet observar-me amb més calma i posar més consciència sobre mi mateix/a. També tinc més temps per explorar, per tastar gustos i disgustos propis, per descobrir talents i passions que no sabia que tenia: potser descobreixo que m’encanta ballar al menjador de casa, o que em fa molt feliç recuperar les pintures de quan era petit/a, o que es pot viatjar sense sortir de casa només obrint un llibre… Puc aprofitar aquest temps per fer tot allò que mai tinc temps de fer, o per no fer res, que també és una bona manera de practicar l’autoconeixement. Sigui com sigui, és una oportunitat per desenvolupar autoconfiança i autoconsciència, per conèixer-me i estimar-me més a mi mateix/a.

CONCLUSIÓ

En la nostra societat, que es caracteritza per la immediatesa i el ritme accelerat, aquesta oportunitat de parar que ens han proporcionat les mesures preventives pel coronavirus és una ocasió que no hauríem de deixar perdre. Podem aprofitar per dedicar-nos més a cuidar-nos i a cuidar les persones que estimem i el lloc on vivim: en la mesura del que puguem, aprofitem per fer les coses que ens fan feliços, per tenir cura la nostra casa i el nostre cos (menjar bé, descansar, fer activitat física…), per cuidar les relacions amb les altres persones…

Segur que aquesta situació ens pot aportar molts aprenentatges, tant a nivell personal com a nivell social. Tots/es tenim moltes coses a aprendre d’aquesta situació. Tan de bo sapiguem treure’n moltes coses bones, en forma d’aprenentatges i vivències. Esperem que aquestes reflexions sobre les habilitats per a la vida ens ajudin a viure millor la situació actual.

No Comments

Post A Comment